تحليل نقش گردشگري در توسعه ويژگيهاي كارآفرينانه و توسعه كارآفريني جوانان روستايي، مورد مطالعه روستاي كندوان، شهرستان اسكو)
بیکاری و کمبود فرصتهای شغلی از مشکلات اصلی روستاها، بهویژه در بین جوانان روستایی است. کاهش شاغلان بخش کشاورزی این واقعیّت را نشان میدهد که در آینده، افزایش اشتغال در نواحی روستایی در گرو توسعهی بخشهای صنعت و خدمات است. کارآفرینی بهعنوان موتور توسعهی اقتصادی، میتواند یکی از راهبردهای اصلی حلِّ مشکلات روستایی، متنوّع سازی اقتصاد و استفادهی بهینه از منابع روستاهای کشور باشد. گردشگری یکی از بزرگترین و سریعترین صنایع در حال رشد است، درنتیجه تقاضاهای جدید گردشگران و نیاز به تنوّع محصولات و مقصدهای گردشگری، زمینهای برای توسعهی کسبو کارها، بهویژه کسبوکارهای کوچک و متوسّط و توسعهی کارآفرینی فراهم میآورد. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف بررسی آثار گردشگری بر توسعهی کارآفرینی روستایی انجام شده، این پژوهش از نوع کاربردی و روش انجام آن تحلیلی ـ تطبیقی است. در جمعآوری دادهها از روشهای کتابخانهای و میدانی (پرسشنامه) استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش جوانان (15-29 سال) و تعداد نمونهها 123 نفر بوده است. پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ (85 %) و در روایی آن از دیدگاههای صاحبنظران و اساتید استفاده شده است. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمون یومن ویتنی در نرمافزار SPSS انجام گرفته است. برای بررسی شاخصهای کارآفرینی، ویژگیهای کارآفرینی در بین جوانان روستای کندوان (گردشگرپذیر) با جوانان روستای اسکندان (روستای معمولی) واقع در یک دهستان مورد بررسی و مقایسه قرار گرفتند. نتایج حاصل نشان میدهد جوانان روستای کندوان نسبت به جوانان روستای اسکندان از ویژگیهای کارآفرینانه بالاتری برخوردارند و دلیل آن تعاملات فرهنگی در اثر حضور گردشگران و همچنین شکلگیری زیرساختهای اوّلیّه و وجود فرصتهای جدید در اثر گردشگری است.
فضیله دادورخانی ( دانشگاه تهران )
محمدرضا رضوانی ( دانشگاه تهران )
سیاوش ایمنی قشلاق ( دانشگاه تهران )
خدیجه بوذرجمهری ( دانشگاه فردوسی مشهد )